راهنمای ماکرواستاک:
در ابتدا ما بهترین سایت های ماکرواستاک را برای عضو شدن معروفی می کنیم و بعد نکاتی را برای عکاسی بیان می کنیم که برای فروش عکس در سایت های ماکرو استاک لازم هستند.
در مراحل بعدی یاد خواهید گرفت چگونه از رد شدن یا پذیرفته نشدن [ریجکشن] چه در مراحل ثبت نام و چه در مرحله آپلود اجتناب کنید و تعداد تایید شدن عکسهایتان را بالاتر ببرید. در ادامه نکات کلیدی برای کی ورد کردن عکسها و اضافه کردن توضیحات برای عکسها نکاتی را بیان می کنیم. سرانجام نحوه آپلود عکس ها و وکتورها را برای فروش در سایت ها شرح می دهیم.
بهترین سایت ها برای فروش عکس
در ادامه ما بهترین سایتهای ماکرواستاک را که می توان در آن آثار هنری مثل عکس/فیلم/ وکتور و موزیک را آپلود کرد و برای فروش قرار داد راه آورده ایم.
آژانسهای ماکرواستاک چگونه کار می کنند؟
قبل از اینکه وارد بحث آژانس های ماکرواستاک شویم لازم است در موردعکاسی استاک هم صحبت کنیم. عکاسی استاک یعنی اینکه عکس ها یا طرح های گرافیک با کیفیت بالا برای استفاده تجاری توسط آژانس های ماکرواستاک در اختیار مشتری ها قرار می گیرد، در ازای خرید هر عکس مبلغ بیشتری که معمولا ۷۰ درصد برای آژانس ها و ۳۰ درصد باقی مانده به تولید کننده اثر تعلق می گیرد. عکس ها در آرشیو یا دسته بندی سایت ها قرار می گیرند و تا زمانی که مشتری با جستجوی کلمات کلیدی می تواند اثر مرتبط را پیدا و دانلود نماید. فلسفه شکل گیری عکاسی استاک از سال های ۱۹۲۰ میلادی شروع شده بود اما متداول شدن آن به سالهای ۱۹۸۰ بر می گردد. که شرکت های استاک نگاتیو و اسلایدهای عکاسان حرفه ای را به مشتری ها ارائه می دادند. به مرور آژانس های استاک از طریق سی دی آثار عکاسی را در اختیار مشتری ها قرار می دادند تا اینکه صنعت اینترنت همه چیز را تغییر داد و مشتری به راحتی می توانستند عکس های مرتبط با کارشان را دانلود و استفاده کنند.
ماکرو استاک یعنی اینکه یک عکس یا طرح می تواند بی نهایت بار توسط مشتری ها با قیمت بسیار پایین خریداری و استفاده شود. لایسنس RF این گونه عکس ها که در تعداد بی شمار به فروش می رود Royalty Free می نامند. که درصد کمی از سهم فروش به تولید کننده اثر تعلق می گیرد. برعکس سیستم میکرو استاک قدیمی که لایسنس یک فایل با قیمت بالا بفروش می رسید RMیا Rights Managed امکان خرید را برای افراد و شرکت های کوچکتر سخت تر می کرد.
این روزها ماکرواستاک علاوه بر فروش عکس در زمینه های فروش طرح ، وکتور، ویدیو کلیپ و موزیک هم فعالیت می کنند و آنها را در اختیار مشتری هایشان قرار می دهند. البته با گسترش شرکت های ماکرواستاک دامنه سود تولید کنندگان آثار هنری کمتر و کمتر شده است و از طرف دیگر سود کمپانی های بزرگ بیشتر شده است.
چرا که رقابت باعث می شود کمپانی ها برای جذب بیشتر مشتری عکس و طرح ها را با قیمت پایین تری ارائه دهند. نتیجه اینکه درصد سود کمتری به تولید کننده ها تعلق می گیرد.
البته با رشد تکنولوژی و گسترش اینترنت در سراسر جهان احتیاج شرکت ها و افراد به عکسها، فیلم و موزیک و … غالبا بیشتر می شود. به همان نسبت دسترسی راحت تر به دوربین های دیجیتال و اسمارت فونها که با کیفیت بالایی عکس می گیرند. توزیع کنندگان آثار را هم بسیار بیشتر کرده است. رقابت هم در بین کمپانی های ماکرواستاک و هم در بین تولید کنندگان آثار هنری به شدت بالا رفته است.
آیا می توان با فروش عکس در سایت های ماکرواستاک پول بدست آورد؟
جواب بله است.
به طور مثال شما مزرعه پرورش سیب دارید. تعداد زیادی سیب تولید می کنید. چطوری آنها را می فروشید؟ می توانید امیدوار باشید تعداد کمی از آنها را با قیمت بالاتر به مشتری های محلی بفروشید یا اینکه کلیه سیب تولیدی مزرعه را یکجا با قیمت پایین تر به هایپرمارکت بزرگ بفروشید. مقدار حجم سیبی که می توانید به هایپرمارکت بفروشید بسیار بیشتر است.
داستان ماکرواستاک نیز همین گونه است.
شما عکس ها و یا سایر رسانه های تولیدی تان را در اختیار کمپانی فروش قرار می دهید و آنها برایتان آنها را می فروشند و برای هر فروش درصد کمی به شما تعلق می گیرد. به دلیل قیمت منطقی تر افراد قدرت خرید بیشتری دارند و در نتیجه سود شما هم بیشتر خواهد بود.
به جای فروش تکی – تعداد فروش بیشتر مساوی است با سود بیشتر
آثار تولیدی شما به دلیل دیجیتالی بودن و دسترسی آسان بین المللی به آنها هزاران بار توسط مشتری ها خریداری می شوند.
اما این یک روش پولدار شدن سریع نیست. در اینجا مصداق این ضرب المثل است – گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی.
تعداد آپلود مستمر و زمان دو فاکتور مهم و تعیین کننده در کسب درآمد شما می توانند باشند.
سایت های ماکرواستاک
ماکرواستاک ها وب سایتها یا آژانس هایی هستند که شما می توانید در آنها آثارتان را برای فروش ارائه دهید. در می سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت Istockphoto تاسیس شد و داستان مایکرواستاک شکل گرفت و اجازه داد تا بسیاری ازعکاسان – عکسهایشان را برای فروش ارائه دهند. تا قبل از آن پذیرفته شدن در کمپانی های فروش عکس مثل کوربیس و … بسیار سخت بود. سایت شاتراستاک در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت و سیستم اشتراکی ماهیانه را پایه گذاری کرد و به یکی از محبوبترین کمپانی فروش عکس تبدیل شد.
تعدادی از بزرگترین کمپانی های فروش عکس
شاتر استاک
ادوبی استاک
آی استاک
دریمز تایم
دیپازیت فوتو
پوند۵
برای ثبت نام در سایت ها می توانید به مقاله «فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی » مراجعه نمایید.
لایسنس عکسها چگونه است؟
زمانی که شما یک عکس را خریداری می کنید در واقع لایسنس یا اجازه استفاده از عکس را خریداری کرده اید. بر عکس کشور ما در کشورهای دیگر قوانین کپی رایت سختگیرانه ای وجود دارد و فقط استفاده از عکس بر طبق لایسنس خریداری شده مجاز خواهد و استفاده غیرقانونی موجب پیگرد توسط تولید کننده اثر خواهد شد. قوانین کپی رایت موجب تولید آثار جدید و گرانبها می شود امید که در کشور ما هم این مساله فراگیر شود و برای صاحبان ایده این حقوق محفوظ بماند.
بنابراین انواع متفاوتی از لایسنس وجود دارد که توسط شرکت های استاک ارائه می شود. مشتری با توجه به نیازش می تواند در مورد خرید لایسنس تصمیم بگیرید.
لایسنس RF یا Royalty Free
Freeمعنی اش این نیست که عکس ها را می توان به طور رایگان استفاده کرد. زمانی که برای یکبار لایسنس یک عکس خریداری شد می توان از آن عکس در تعداد دفعات زیادی استفاده کرد و نیاز به پرداخت دوباره نیست. به عبارتی هیچ محدودیت جغرافیایی و محدودیت زمانی برای استفاده از عکس خریداری شده نیست.
شرایط لایسنس RFممکن است در هر کمپانی اندکی متفاوت باشد به طور مثال تعداد تیراژ یا پرینت یک عکس خریداری شده ممکن است به طور تقریبی از ۲۵۰ الی ۵۰۰ هزار بار اجازه چاپ داشته باشد. تعداد تیراژ بالاتر مساوی است با خرید لایسنس دیگر یا پرداخت بیشتر برای استفاده از آن عکس. این تیراژ برای بیشتر خریداران کافی است.
نکته مهم در استفاده از عکسها این است که نمی توان از عکسها برای هر منظوری استفاده کرد مانند مطالب پ. و.ر.ن یا افراط گرایانه یا استفاده از عکس به نوعی که برای مدل عکاسی شده آن تحقیر کننده باشد. یا نمی توان عکس خریداری شده به عنوان لوگو استفاده کرد یا اینکه از عکس برای چاپ در تقویم های قابل فروش استفاده کرد. برای این کار نیاز است که لایسنس Extended یا Enheanced با قیمت بالاتر خریداری شود که اجازه استفاده بیشتری را دارا هستند.
لایسنس RM یا Rights Managed
این لایسنس اجازه استفاده در موارد تعیین شده را به خریدارها می دهد برای مثال ممکن است لایسنس خریداری شده فقط اجاره استفاده در محدوده جغرافیایی خاصی را داشته باشد یا از لحاظ زمانی محدودیت داشته باشد. حتی ممکن است که استفاده از عکس را در محدوده خاصی مانند پرینت، اینترنت یا وب سایت محدود نماید.
همانطور که در بالاتر اشاره شد این لایسنس قدیمی تر از لایسنس RF می باشد و محدودیت های بیشتری را برای خریداران ایجاد می کند.
تنها بعضی از شرکت ها مانند Alamy با توجه به نیازهای مشتری ها هر دو نوع لایسنس را به آنها ارائه می دهد.
لایسنس Editorial
این لایسنس برای عکسهایی استفاده می شود که خبری هستند و نمی توان از آنها استفاده تجاری یا تبلیغاتی کرد – به علت محتویات موجود در عکس مانند مردم-دارایی- شیی خاص نمی توان برای آنها Model Release – فرم رضایت مدل یا دارایی جهت انتشار عکس تهیه کرد. بنابراین از لایسنس ادیتوریال در زمینه های خبری و مناسبت ها می توان استفاده کرد.
Model and Properties Release
این فرم ها برگه های قانونی هستند که توسط مالک دارایی ها یا افراد حاضر در عکس امضاء می شوند تا به عکاس یا خریدار اجازه انتشار عکس داده شود. برای استفاده تجاری از عکس مدل ریلیز حتماً نیاز است. اما برای انتشار عکس های خبری که عکس های ادیتوریال نام دارد نیازی به مدل ریلیز نمی باشد. به طور کلی اگر عکسی در فضای عمومی گرفته شود یا چهره شخص خاصی در آن پیدا باشد در این دسته قرار می گیرد مگر اینکه از آن عکس استفاده تجاری، یا برای تبلغ محصول یا ایده خاصی استفاده شود که باید مدل ریلیز برای آن ارائه شود. هر شرکت از مدل ریلیز مخصوص به خود استفاده می کند اما برای راحتی کار عکاسان مدل ریلیزهای عمومی هم وجود دارند که با امضای آنها می توان بدون هیچ مشکلی از آنها در تمامی سایت ها استفاده کرد.
Why are model releases required?
انتشار یک عکس بدون فرم رضایت / مدل ریلیز که در آن چهره شخص قابل تشخیص باشد برای شخص انتشار دهنده قابلیت پیگرد قانونی خواهد داشت. این پیگرد برای شخص یا شرکتی که عکس را انتشار داده است پابرجاست. در ماکرواستاک شخص عکاس انتشار دهنده نهایی عکس نیست اما عکاس موظف است که این فرم را در حضور مدل و شخص شاهد امضاء نماید و آن را توسط شرکت های ماکرواستاک در اختیار خریدار برای انتشار عکس قرار دهد.
استفاده از عکس های استاک
فروش و خرید عکسها / طرح های استاک به چند دلیل می تواند ایده خوبی باشد. استفاده از عکس های استاک در پروژه ها باعث اجرای سریعتر آن می شود. زیبایی و تنوع طرح های موجود در استاک ها باعث تاثیر چشم گیرتر پروژه ها می شود. هزینه اندک عکسها باعث می شود حتی طراحان تازه کار هم بتوانند در پروژه ها از آنها استفاده کنند.
پیشنهاد مقالات بیشتر در این زمینه
◀︎ شبکه های اجتماعی سایت سی جی گپ – بدون شما جمعمون جمع نیست!
Twitter | Telegram | Instagram | Youtube | Facebook | Linked in | Aparat
با ما همراه شوید… با عضویت در شبکه های اجتماعی سی جی گپ از جدیدترین آموزش ها با خبر شوید. به طور پیوسته در کانال تلگرام، گروه فیس بوک و لینکداین اطلاع رسانی انجام می گیرد.
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد
حجم فایل : | |
فرمت : | |
تاریخ انتشار : | 17 ژانویه 2023 |
آخرین بروز رسانی : | 22 ژانویه 2023 |
فایل راهنما : | |
ارسال توسط: |
gapadmin |
تعداد بازدید : |
5310 بازدید |
امتیاز : |
|
19 فروش