آموزش تصویری ساخت کنترل از راه دور
قسمت دوم
مرحله 22: در نمای روبرو با فشار دادن کلیدF10 گره های کنترلی کمان کپی شده را روشن کنید.دو گره انتهایی کمان را انتخاب نمایید و با استفاده از ابزار Scale 1D ( مقیاس یک بعدی) کمان را در جهت X ها کوچک نمایید. از نقطه 0,0مرکزی شبکه گرید برای تغییر مقیاس استفاده کنید با این کار تغییر سایز به صورت قرینه اتفاق می افتد. مقدار تغییر مقیاس را زیاد در نظر نگیرید به ابعاد و اندازه ای که درتصویر می بینید دقت نمایید.
مرحله 23: گره وسط را انتخاب نمایید و با استفاده از Ortho یا پایین نگه داشتن دکمه Shift آن را به پایین حرکت دهید تا قوس بیشتری را در کمان ایجاد نمایید. گره های کنترلی کمان را با فشار دادن دکمه ESC یا F11 غیرفعال نمایید.
مرحله 24: از ابزار Move برای جابجایی منحنی از نقطه وسط آن به انتهای منحنی پایینی استفاده نمایید.
نکته: راه میانبر استفاده از دستور Move فشار دادن کلید M می باشد. برای آشنایی با کلیدهای تعریف شده پیش فرض و همینطور تعریف راه های میانبر جدید به منوی> Aliases Tools > Options بروید و یا اینکه دستور Options را در خط فرمان راینو تایپ کنید.
مرحله 25: از ابزار Sweep 1 Rail برای درست کردن سطح به کمک منحنی ها استفاده نمایید. منحنی پایینی را به عنوان مسیر یا Rail انتخاب نمایید و دو کمان دیگر را به عنوان سطح مقطع استفاده نمایید. ( برای مراحل تعریف مسیر و سطح مقطع ها به خط فرمان راینو دقت نمایید)
مرحله 26: نتیجه را می توانید در تصویر ببینید. سطحی که بوسیله سه منحنی ایجاد کردیم.
مرحله 27: با استفاده از کلیک سمت راست در نمای پرسپکتیو زاویه دیدتان را تغییر دهید و سپس بر روی دکمه Shade کلیک نمایید نتیجه باید مشابه تصویر بالا باشد. ( برای دسترسی به دکمه Shade می توانید دکمه وسط ماوس را فشار دهید تا پنجره ابزارها ظاهر شود)
مرحله 28: در نمای دید راست مانند تصویر بالا کمانی را ترسیم نمایید. حتما دقت داشته باشین که کمان ایجاد شده بزرگتر از سطح ایجاد شده باشد. (با استفاده از این کمان ما سطح را برش خواهیم زد)
مرحله 29: دوباره با استفاده از ابزار Move نقطه وسط (Mid Point) کمان را به نقطه وسط منحنی دایره انتقال دهید.
مرحله 30: با استفاده از این دو منحنی ما یک سطح جدید بوسیله ابزار Sweep 1 Rail ایجاد خواهیم کرد. منحنی بسته شده را به عنوان مسیر و کمان را به عنوان سطح مقطع در نظر می گیریم. مطمئن شوید در پنجره تنظیمات Sweep برای Style گزینه Freeform انتخاب شده باشد و همینطور در قسمت سطح مقطع هم گزینه Do not simplify انتخاب شده باشد. البته این گزینه ها به صورت پیش فرض انتخاب شده هستند.
مرحله 31: در اینجا شکل ایجاد شده باید مشابه تصویر بالا باشد. همانطور که می بینید هر سه سطح با همدیگر برخورد کرده اند.
مرحله 32: با استفاده از ابزار Trim و یا Split می تواند قسمت های اضافی سطوح ساخته شده را حذف نمایید. چنانچه عمل برش بدرستی انجام نمی شود بررسی نمایید که حتماً سطوح با یکدیگر برخورد داشته باشند. حجم بدنه کنترل مقداری ضخیم به نظر می رسد با استفاده از Undo مراحل Trim یا Split را به عقب باز گردانید.
مرحله 33: سطح زیری و منحنی های آن را انتخاب و آنها را مقداری به سمت بالا جابجا نمایید. با اینکار حجم بدنه کنترل ظریفتر خواهد شد.
مرحله 34: مانند مرحله قبل سطوح اضافی را با استفاده از Trim یا Split حذف نمایید. حجم باقی مانده بهتر به نظر می رسد. با استفاده از ابزار Join سطوح را با هم یکی نمایید تا یک حجم توپر داشته باشید. ( چنانچه در پیدا کردن ابزارها دچار مشکل شدید کافی است که عنوان کلمه را در خط فرمان تایپ نمایید تا به آن دسترسی داشته باشید. برنامه راینو در حین تایپ اولین حرف در خط فرمان دستورهای مشابه را برایتان لیست می کند که می توانید به راحتی هرکدام را که خواستید انتخاب نمایید)
مرحله 35: با استفاده از ابزار Fillet edge و انتخاب لبه های حجم ایجاد شده آنها را گرد نمایید. ( اعداد کوچکتری را برای شعاع در نظر بگیرید)
مرحله 36: با استفاده از خط فرمان و تایپ دستور Selcrv همه منحنی ها را انتخاب نمایید و یا با انتخاب منوی Edit > Select Objects > Curves آن را اجرا نمایید. منحنی های انتخاب شده را می خواهیم به یک لایه جداگانه منتقل نماییم. بر روی آیکن Change object layer کلیک نمایید و یا به منوی Edit > Layers > Change object layer بروید و با ایجاد کردن یک لایه جدید یا انتخاب لایه های دیگر منحنی ها در لایه جدید قرار می گیرند.
مرحله 37: در نمای راست مانند تصویر یک مستطیل نازک ایجاد نمایید. برای دو تیکه کردن کنترل از مستطیل برای برش حجم استفاده می کنیم.
مرحله 38: از منوی Solid > Extrude Planar Curve > Straight را انتخاب نمایید و یا دستور ExtrudeCrv را در خط فرمان تایپ نمایید. به کمک این دستور مستطیل تبدیل به حجم می شود. در خط فرمان حرف B را تایپ نمایید و یا بر روی گزینه Bothsides کلیک نمایید تا گزینه Yes انتخاب شود با این کار مستطیل در هر دو جهت گسترش پیدا می کند.
مرحله 39: برای کم کردن حجم مستطیل از حجم بدنه کنترل از دستور BooleanDifference استفاده می کنیم و یا از منوی Solid > Difference را انتخاب نمایید و برای مرحله اول حجم بدنه کنترل را انتخاب نمایید و سپس با فشار دادن دکمه اینتر یا کلیک سمت راست ماوس بر روی حجم مستطیل کلیک نمایید. بدنه کنترل دو تیکه می شود و می توان هر کدام را به صورت جداگانه انتخاب کرد. به منوی Curve > Curve From Objects > Duplicate Edge بروید و سپس منحنی بیرونی قطعه بالایی را انتخاب نمایید تا از لبه حجم ایجاد شده یک منحنی جدید بسازید.
مرحله 40: منحنی ایجاد شده جدید را انتخاب نمایید و با استفاده از دستور Curve > Offset > Offset Curve از آن به فاصله معینی یک کپی بگیرید. می توان فاصله معینی را به صورت مقادیر عددی وارد کرد و یا با انتخاب گزینه Trough Point بر روی نقطه خاصی کلیک کرد تا خط در آن نقطه ساخته شود.
مرحله 41: همانگونه که در تصویر مشخص است با فاصله مشخصی از منحنی قبلی یک منحنی جدید ایجاد می شود.
مرحله 42: منحنی داخلی تر را انتخاب نمایید و با استفاده از دستور ExtrudeCrv به آن حجم دهید. فراموش نکنید که گزینه Bothsides فعال باشد تا حجم ساخته شده نسبت به منحنی به هر دو طرف گسترش یابد.
مرحله 43: با استفاده از دستور Solid > Union هر سه تا حجم را با هم یکی نمایید.
مرحله 44: نتیجه کار تا این مرحله را در تصویر پایین می بینید.
مرحله 45: از نمای بالا برای ترسیم یک دایره استفاده کنید و مرکز دایره را رو نقطه 0,0 شبکه گرید در نظر بگیرید.
مرحله 46: با استفاده از دستور Project می توانیم دایره ترسیم شده را بر روی سطوح سه بعدی تصویر کنیم ( نقش انداختن ). در ابتدا دستور Project را اجرا نمایید و سپس دایره را انتخاب نمایید و سپس با فشار دادن کلیک سمت راست ماوس بدنه کنترل را انتخاب نمایید تا دایره بر روی سطوح آن تصویر شود. چون عمل نقش انداختن روی هر دو تا سطح انجام می گیرد ما به دایره بالایی نیاز داریم، دایره پایینی را حذف نمایید.
لینک های ادامه آموزش…
قسمت اول آموزش | قسمت سوم آموزش | قسمت چهارم آموزش
- بررسی تبلت گرافیکی XPPEN Artist Pro 14 (نسل 2)
- بهترین تبلت های جایگزین وکام – از هویون تا اکس پی پن
- تبلت های گرافیکی دیجیتال وکام یا هویون؟ کدام مناسب تر است؟
- آموزش ساخت متریال پارکت در VRay
- فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی – راههای کسب درآمد ارزی
- آموزش ساخت متریال شیشه در VRay
- آموزش تصویری مدلسازی جای مایع دستشویی با سابدی در برنامه راینوسراس ۷