آموزش ساخت متریال شیشه در وی ری
در این آموزش روش ساخت متریال شیشه را در VRay خواهیم آموخت.
در این آموزش ما نحوه ایجاد متریال شیشه را با استفاده از متریال پایه VRayMtl خواهیم آموخت و روش ایجاد سه نوع شیشه مختلف شیشه شفاف استاندارد، شیشه رنگی و شیشه مات بیان می شود. همه شیشه ها تنها با تغییرات اندکی در تنظیمات ماده پایه ایجاد می شوند.
در وی ری ۵ گزینه Fog Depth بجای Fog Multiplier جایگزین شده است. کم کردن مقدار Fog Depth موجب رنگ دار شدن شیشه می شود و بیشتر کردن این مقدار افکت رنگی شیشه را ضعیفتر می کند.
این آموزش در وی ری ۵ ایجاد شده است. ایجاد متریال در ورژن های متفاوت وی ری یا حتی در نرم افزارهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و تنظیمات تقریبا مشابه هستند.
راهنمای تنظیمات ابتدایی متریال شیشه
در ابتدا کارمان را با ایجاد متریال VRayMtl شروع می کنیم
در دنیای واقی شیشه معمولا شفاف و صیقلی است. به طور پیشفرض شیشه هیچ رنگی ندارد.
برای ایجاد متریال شیشه رنگ ماده انتخابی – Diffuse color – را بر روی رنگ مشکی قرار دهید. بدین وسیله رنگ متریال شیشه را محدود می کنید.
برای شبیه سازی انعکاس شیشه – رنگ Reflect را به خاکستری متوسط یا مقداری روشن تر تغییر دهید.
برای شبیه سازی شفافیت شیشه – رنگ Refract را به رنگی نزدیک به سفید قرار دهید. انتخاب رنگ سفید برای این گزینه آن را کاملا انکساری می کند.
در دنیای واقعی هیچ متریال شیشه ای کاملا انعکاسی یا انکساری نیست و همینطور کاملا براق یا صیقلی نیست. برای حل این مساله ما مقدار Reflection Glossiness را بر روی 0.95 قرار داده ایم و Refraction Glossiness را بر روی 0.99 تنظیم می کنیم.
شیشه استاندارد دارای ضریب شکست 1.51714 می باشد. مقدار ضریب شکست تعیین کننده انکسار نور انتقالی در متریال را تعیین می کند. هوا دارای مقدار ضریب شکست 1 می باشد. این به این معنی است که هوا هیچ گونه مانعی برای انتقال نور ندارد.
در اینجا ما مقدار ضریب شکست را برای متریال شیشه بر روی 1.517 قرار می دهیم.
در مقاله « آموزش ایجاد متریال آب در VRay » لیست ضریب شکست متریال های پرکاربرد آمده است و به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.
از آنجا که متریال شیشه انعکاسی یا انکساری است توصیه می شود مقدار Max depth را برای Reflect و Refract بر روی عدد ۸ تنظیم نمایید. از این طریق نور انعکاسی در متریال تعداد دفعات بیشتری ردیابی می شود.
تیک گزینه Fresnel Reflection و Fog system units scaling به طور پیشفرض فعال هستند آنها را فعال باقی بگذارید.
انعکاس فرنل براساس زاویه دید انعکاس مناسب را در اشیاء ایجاد می کند. اگر آنها را غیرفعال کنید انعکاس های تمامی اشیاء یکسان و غیرطبیعی به نظر می رسند. برای نتیجه فیزیکی درست پیشنهاد می شود که این گزینه را فعال باقی بگذارید.
گزینه Fog system units scaling امکان محاسبه صحیح ضریب Fog را بر اساس واحدهای تعریف شده سیستم به کاربر می دهد. [ برای محاسبات درست بهتر است مدلسازی بر اساس سایز دقیق یا نزدیک به دقیق انجام گیرد]
متریال شیشه را به آبجکت اعمال کنید.
حالا رندر بگیرید و ببینید متریال پایه شیشه چگونه به نظر می رسد.
متریال شیشه رندر شده
ایجاد شیشه رنگی در وی ری
برای شبیه سازی شیشه رنگی از گزینه Fog color استفاده می کنیم.
متریال پایه VRayMtl گزینه ای به اسم Fog color دارد ما از آن برای اعمال رنگ به شیشه استفاده می کنیم. رنگ Fog color را به آبی [10,10,255] تغییر می دهیم.
رندر می گیریم.
رنگ شیشه کاملا در رندر مشخص است.
می توانیم رنگ شیشه ساخته شده را کم رنگ تر یا ضعیفتر کنیم. برای اینکار مقدار گزینه Fog multiplier که به طور پیشفرض روی 1 تنظیم شده است را کمتر می کنیم. برای مقدار مه یا Fog عدد کوچک 0.05 را در نظر می گیریم و رندر می کنیم.
حالا رنگ شیشه بسیار کمتر شده است و به طور عمده در بخش هایی که ضخیم تر هستند دیده می شود. به عبارتی ما می توانیم شدت رنگ آبجکت ها را بر اساس ضخامت آنها با استفاده از تنظیم پارامترهای Fog bias کنترل کنیم.
برای این منظور ما مقدار Fog multiplier را به عدد 0.5 تغییر می دهیم تا نتیجه مشخص تری بدست آید.
• در VRay 5 گزینه Fog Depth بجای Fog Multiplier جایگزین شده است. مقدار پیش فرض بر روی عدد ۱ تنظیم شده است، تعیین مقدار Fog Depth به عددی کمتر از ۱ موجب رنگ دار شدن شیشه و بیشتر کردن این مقدار افکت رنگی شیشه را ضعیفتر و آن را شفاف تر می کند.
ایجاد شیشه مات در وی ری
از شیشه های دیگر که بسیار متداول هستند شیشه های مات هستند.
برای درست کردن شیشه مات سطح شیشه را به شیوه ظریفی تغییر شکل می دهند و شیشه مات به نظر می رسد.
ما به آسانی می توانیم با تغییر پارامتر Glossiness این افکت را شبیه سازی کنیم.
مقدار Reflection Glossiness را به 0.8 تغییر می دهیم با این کار انعکاس شیشه محوتر به نظر می رسد.
مقدار Refraction Glossiness را نیز به 0.8 تغییر می دهیم با این کار افکت مات شدگی در متریال شیشه ایجاد می شود. شما می توانید اعداد را تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.
در تصویر بعدی ما برای نمونه مقدار Glossiness را بر روی 0.5 در نظر گرفته ایم.
در اینجا شیشه مات را ایجاد کرده ایم.
منبع: شرکت chaos | سی جی گپ
◀︎ ویدیوی آموزش ساخت متریال شیشه های مختلف در وی ری و مکس
نکته: برای مشاهده این آموزش به VPN نیاز خواهید داشت.
شاید از این مقاله ها هم خوشتان بیاید…
مجموعه آموزشهای فارسی وی ری
آموزش نورپردازی استودیویی در برنامه تری دی مکس، وی ری و فتوشاپ
◀︎ شبکه های اجتماعی سایت سی جی گپ – بدون شما جمعمون جمع نیست.
Twitter | Telegram | Instagram | Youtube | Facebook | Linked in | Aparat
با عضویت در شبکه های اجتماعی سی جی گپ از جدیدترین آموزش ها با خبر شوید. به طور پیوسته در کانال تلگرام، گروه فیس بوک و لینکداین اطلاع رسانی انجام می گیرد.
- بررسی تبلت گرافیکی XPPEN Artist Pro 14 (نسل 2)
- بهترین تبلت های جایگزین وکام – از هویون تا اکس پی پن
- تبلت های گرافیکی دیجیتال وکام یا هویون؟ کدام مناسب تر است؟
- آموزش ساخت متریال پارکت در VRay
- فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی – راههای کسب درآمد ارزی
- آموزش ساخت متریال شیشه در VRay
- آموزش تصویری مدلسازی جای مایع دستشویی با سابدی در برنامه راینوسراس ۷