آموزش تصویری ساخت کنترل از راه دور
قسمت سوم
مرحله 47: با استفاده از دستور Pointدو نقطه در وسط و انتهای دایره تصویر شده قرار می دهیم.
مرحله 48: دو نقطه و دایره تصویر شده را انتخاب نمایید و سپس با استفاده از دستور Invert بقیه آبجکت ها را انتخاب نمایید و سپس بر روی دکمه Hide objects کلیک نمایید تا همه آبجکت های انتخاب شده مخفی شوند و یا می توانید دستور Hide را در خط فرمان تایپ نمایید. با این کار فقط دایره و دو نقطه اضافه شده در صحنه باقی می مانند.
مرحله 49: برای ترسیم کمان در نمای روبرو از منوی Curve > Arc > Start, End, Direction را انتخاب نمایید و کمان کوچکی مانند تصویر بالا ترسیم کنید. نقطه ابتدایی کمان را یکی از نقاط اضافه شده مراحل قبل در نظر بگیرید و با استفاده از دستور آینه Mirror از کمان یک کپی بگیرید. برای تعریف محور آینه از Grid snap کمک بگیرید. برای فعال و غیرفعال کردن Grid snap می توانید کلید F9 را فشار دهید.
مرحله 50: با استفاده از نقاط انتهایی کمان های ترسیم شده و استفاده مجدد از دستور Curve > Arc > Start, End, Direction کمان جدیدی مانند تصویر بالا ایجاد نمایید.
مرحله 51: بر روی شبکه بندی گرید خط مستقمی مانند تصویر بالا ترسیم کنید.
مرحله 52: بخش سمت راستی کمان بزرگ را با استفاده از دستور Trim حذف نمایید.
مرحله 53: بخش باقی مانده کمان را انتخاب نمایید و به منوی Edit > Rebuild بروید. برای مقادیر Point و Degree به ترتیب عدد 4 و 3 اختصاص دهید. مقدار Point به منحنی گره های کنترلی بیشتری اضافه می کند و در نظر گرفتن مقدار 3 برای Degree کمان درجه 2 را به منحنی درجه 3 تبدیل می کند که قابلیت ویرایش بیشتری را به کاربر می دهد.
مرحله 54: گره های کنترل منحنی با فشار دادن دکمه F10 فعال کنید و سپس گره کنترلی دوم از سمت چپ را به سمت بالا بکشید. ( مانند تصویر بالا)
مرحله 55: در این مرحله ما می خواهیم گره های کنترلی سوم و چهارم در یک سطح قرار بگیرند. برای این کار گره کنترلی سوم و چهارم را انتخاب نمایید و سپس به منویCoordinates Transform > Set XYZ بروید و در پنجره تنظیمات ظاهر شده تیک گزینه Set Z را فعال کنید و در بخش پایینی Align to world را انتخاب نمایید. سپس با استفاده از Snap آنها را در موقعیت درست قرار دهید. ( در راینو 4 باید از منوی Transform گزینه Set Points را انتخاب نمایید)
مرحله 56: با استفاده از دستور Fillet لبه کمان و منحنی را گرد نمایید و سپس با استفاده از دستور Join آنها را یکی نمایید.
مرحله 57: برای ایجاد کردن سطح از دستور Surface > Rail revolve استفاده خواهیم کرد. تقریبا مشابه ابزار Revolve در اینجا بجای چرخش 100 درجه حول محور، با تعریف مسیر عمل چرخش و در نهایت حجم ساخته می شود. پس از اجرای دستور کمان و منحنی یکی شده را به عنوان مقطع (Profile) و سپس دایره را به عنوان مسیر چرخش معرفی نمایید. فراموش نکنید که محور چرخش را خط مستقیمی که برای برش منحنی در مراحل قبل استفاده کردیم معرفی نمایید که در تصویر بالا مشخص است.
مرحله 58: بخاطر ارتفاع متفاوت مسیر بخش مرکزی سطح ایجاد شده دارای مشکل می باشد و در مراحل بعد آن را تصحیح می کنیم.
مرحله 59: با استفاده از منوی View > Ghosted حالت نمایش آبجکت ها در صحنه تان را تغییر دهید تا سطوح حالت نیمه شفاف پیدا کنند سپس با فشار دادن کلید F10 گره های کنترلی سطح ساخته شده را روشن نمایید. ما برای تصحیح سطح ساخته شده باید کل گره های انتخاب شده را در یک سطح قرار دهیم تا سطح ما درست به نظر برسد.
مرحله 60: با استفاده از دستور Transform > Set XYZ Coordinates و فعال کردن محور Z و استفاده از Snap کل گره های انتخابی را در نمای روبرو جابجا نمایید.
مرحله 61: سطح ما کاملا صاف و یکدست به نظر می رسد و همه نقاط در یک سطح قرار گرفته اند.
مرحله 62: برای جدا کردن سطح بالایی از بدنه کنترل از دستور Extract استفاده می کنیم که می توان با کلیک راست بر روی ابزار Explode و یا تایپ دستور در خط فرمان آن را اجرا کرد. بعد از اجرای دستور بر روی سطح بالایی بدنه کنترل کلیک می کنیم و سپس دکمه اینتر را از روی کی بورد فشار می دهیم.
مرحله 63: با استفاده از سطح دایره ای ایجاد شده در مراحل قبل و به کمک ابزار Split سطح جدا شده را برش بزنید.
مرحله 64: سطح برش خورده دایره ای شکل را حذف نمایید.
مرحله 65: با استفاده از دستور Join همه آبجکت ها را با هم یکی کنید.
مرحله 66: در نمای بالا با استفاده از ابزار کمان خطوط را مانند تصویر بالا ایجاد کنید. برای قرینه بودن از Mirror استفاده کنید.
مرحله 67: لبه های اضافه را با استفاده از Trim حذف نمایید و گوشه ها را با استفاده از دستور Fillet گرد نمایید. با استفاده از Join همه خطوط را با هم یکی نمایید تا یک منحنی بسته داشته باشید.
مرحله 68: از نمای راست منحنی را مقداری به بالا حرکت دهید.
مرحله 69: منحنی را با استفاده از دستور Extrude ارتفاع دهید.
مرحله 70: حجم ایجاد شده جدید و بدنه کنترل را انتخاب نمایید و سپس از آنها با استفاده از Grid snap و Orho یک کپی بگیرید. می توانید مقدارعددی معینی را برای کپی در نظر بگیرید تا بعداً به راحتی بتوانید آنها را به موقعیت اصلی آنها برگردانید.
لینک های ادامه آموزش…
قسمت اول آموزش | قسمت دوم آموزش | قسمت چهارم آموزش
- بررسی تبلت گرافیکی XPPEN Artist Pro 14 (نسل 2)
- بهترین تبلت های جایگزین وکام – از هویون تا اکس پی پن
- تبلت های گرافیکی دیجیتال وکام یا هویون؟ کدام مناسب تر است؟
- آموزش ساخت متریال پارکت در VRay
- فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی – راههای کسب درآمد ارزی
- آموزش ساخت متریال شیشه در VRay
- آموزش تصویری مدلسازی جای مایع دستشویی با سابدی در برنامه راینوسراس ۷