امکان از سرگیری دوباره رندر در VRay
در این آموزش ما ویژگی ادامه دادن یا از سرگیری رندر در برنامه وی ری و تری دی مکس را از مرحله متوقف شده بررسی خواهیم کرد.
از سرگیری رندر امکان ادامه دادن رندر تکمیل نشده را از جایی که متوقف شده را به کاربر می دهد. ممکن است توقف رندر به خاطر قطع شدن برق سیستم، محدویت زمانی و یا متوقف کردن رندر به صورت دستی اتفاق بیفتد و شما دوباره در فرصت دیگر خواهان ادامه رندر از جایی که قطع شده است باشید.
از سرگیری رندر ها با دو سیستم رندر Bucket و Progressive ممکن است.
سیستم رندر Progressive
این سیستم تصویر رندر کلی را ایجاد می کند و سپس مرحله به مرحله سطح نویز را کم می کند تا به مقدار نهایی تعیین شده در پنجره تنظیمات برسد.
سیستم رندر Bucket
این سیستم تصویر رندر را به مربع های جداگانه تقسیم بندی می کند و هر کدام را به صورت جداگانه رندر می گیرد. با توجه به قدرت سی پی یو و رشته های آن ممکن است چندین مربع به صورت همزمان رندر شوند.
استفاده از سیستم رندر Progressive تقریبا متداول تر است، به صورت آنی رندر کلی را نشان می دهد و اگر خطایی در متریالها یا آبجکت ها دیده شود امکان متوقف کردن آن در مراحل اولیه وجود دارد.
این سیستم برای تست انیمیشن نیز کاربرد بیشتری دارد.
روش استفاده:
با سیستم Bucket اطلاعات قسمت های تکمیل شده به طور موقت در یک فایل با فرمت Vrimg ذخیره می شود. زمانی که رندر را از مرحله قبلی ادامه می دهید وی ری اطلاعات قسمت های تکمیل شده و تکمیل نشده را از فایل ذخیره شده دریافت می کند و آن قسمت هایی که نیاز به تکمیل و محاسبه دارند را ادامه می دهد. از قابلیتهای خوب این روش امکان ذخیره سازی Light cache در بخشی از فایل است که نیازی به محاسبه دوباره ندارد و از اطلاعات ذخیره شده آن استفاده می کند.
وقتی با سیستم Progressive image sampler رندر را انجام می دهید اطلاعات در یک فایل به پسوند Vrprog مشابه سیستم رندر Bucket ذخیره می شود. فعال کردن گزینه Autosave Interval (min) ذخیره اتوماتیک بر اساس دقیقه در تنظیمات وی ری در قسمت کشویی Frame buffer با مقدار دهی بالاتر از صفر در سیستم رندر Progressive در هنگام رندر به طور اتوماتیک در فایل ذخیره می شود که در صورت قطع شدن تصادفی رندر امکان بازیابی و از سرگیری وجود خواهد داشت. تعیین زمان خیلی کم برای Autosave Interval می تواند در سرعت رندر اثر گذار باشد.
اگر وی ری فایلی را با فرمت vrprog یا vrimg پیدا کند که بخشی از آن تکمیل شده باشد از آن نقطه شروع به ادامه رندر می کند و اگر فایلی پیدا نشود وی ری از ابتدا شروع به رندر می کند و مراحل رندر در یک فایل جدید ذخیره می شود.
نمونه های رندر Progressive
تصویر پایین در هنگام رندر Progressive متوقف شده است و سپس دوباره از سرگیری شده است تا عکس نهایی ایجاد شود. این نوع رندر برای وقتی که نیاز به تست رندر می باشد مناسب است و سپس برای نتیجه با کیفیت تر می توان رندر را ادامه داد تا تصویر نهایی بدست آید.
رندر بعد از دو مرحله متوقف شده است.
رندر بعد از نوزده مرحله متوقف شده است.
رندر بعد از ۴۷ مرحله متوقف شده است.
روش فعالسازی
فعال کردن گزینه save file در قسمت Common tab > Common Parameters rollout > Render Output می توانید از سه امکان خروجی که در نظر گرفته شده است استفاده کنید. برای این مرحله می توانید از این گزینه ها انتخاب داشته باشید
raw image file, separate render channels, Save File
نکته: تقریبا همه فرمت های فایل خروجی قابل انتخاب هستند. در سیستم رندر Bucket فرمت EXR در حال حاضر پشتیبانی نمی شود.
اگر فراموش کنید فایل خروجی را تعریف کنید در هنگام شروع از سرگیری رندر متوقف شده با یک اخطار مواجه می شوید.
قبل از شروع رندر گزینه Resumable rendering را از قسمت Render Setup > V-Ray tab > Frame buffer rollout فعال کنید. اگر از سیستم Progressive sampler استفاده می کنید حتما گزینه Autosave Interval را فعال کنید و زمان را از صفر به عدد بالاتری تغییر دهید تا در صورت ایجاد مشکل برای برنامه مکس یا سیستم کامپیوتر اطلاعات رندر که در فایل vrprog ذخیره شده اند را بتوانید بازیابی کنید.
شروع به رندر کنید. در سیستم Progressive یا Bucket عملیات رندر شروع می شود. رندر در هر مرحله ای که متوقف شود Vray می تواند بوسیله فایل های Vrimg یا vrprog رندر را ادامه دهد. اگر رندر را متوقف کردید و دوباره بخواهید آن را در کامپیوتر یا موقعیت دیگری ادامه دهید مطمئن شوید که فایل Vrimg یا vrprog را نیز در کنار فایل های دیگر پروژه کپی کنید تا وی ری بتواند اطلاعات آن فایل را خوانده و رندر را ادامه دهد. تغییر تنظیمات وی ری در این مراحل پیشنهاد نمی شود بغیر از گزینه های Progressive sampling شامل (Min. subdivs, Max. subdivs, Render time, Noise threshold) . تغییر تنظیماتی مانند رزلوشن و Render elements باعث ارسال پیام خطا شده و رندر ادامه پیدا نمی کند.
منبع: شرکت chaos | سی جی گپ
شبکه های اجتماعی سایت سی جی گپ
Twitter | Telegram | Instagram | Youtube | Facebook | Linked in | Aparat
- بررسی تبلت گرافیکی XPPEN Artist Pro 14 (نسل 2)
- بهترین تبلت های جایگزین وکام – از هویون تا اکس پی پن
- تبلت های گرافیکی دیجیتال وکام یا هویون؟ کدام مناسب تر است؟
- آموزش ساخت متریال پارکت در VRay
- فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی – راههای کسب درآمد ارزی
- آموزش ساخت متریال شیشه در VRay
- آموزش تصویری مدلسازی جای مایع دستشویی با سابدی در برنامه راینوسراس ۷