آموزش ساخت متریال کاغذ برای چراغ آباژور در پلاگین وی ری
در این آموزش ما نحوه درست کردن صفحه کاغذ با استفاده از متریال VRay2sidedMtl را آموزش خواهیم داد.
نور از کاغذ عبور می کند اگرچه ماده واقعی کاغذ از مواد شفاف یا انکساری ساخته نشده است. نوری که از کاغذ عبور می کند تحت عنوان فراتاب یا نیمه شفاف توصیف می شود. وقتی نور روشنی پشت یک صفحه کاغذ قرار می گیرد ویژگی های صفحه کاغذ شدیداً ظاهر آن را تحت تاثیر قرار می دهد. متریال VRay2SidedMtl افکت گذر نور از آبجکت های نازک را بازآفرینی می کند. بنابراین این متریال بهترین انتخاب برای شبیه سازی کاغذ و آبجکت های فرانما یا نیمه شفاف می باشد.
در این آموزش ما روش استفاده از متریال VRay2SidedMtl را برای ایجاد متریال واقعی کاغذ شرح می دهیم. برای اینکار از صحنه سه بعدی آباژور کاغذی استفاده خواهیم کرد که با یک برگ نازک روزنامه چاپ شده پوشانده شده است.
این آموزش در وی ری ۵ ایجاد شده است. ایجاد متریال در ورژن های متفاوت وی ری یا حتی در نرم افزارهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و تنظیمات تقریبا مشابه هستند.
لینک تکسچرهای روزنامه جهت استفاده در این آموزش [ تصاویر مشابه جهت استفاده انتخاب شده است ]
راهنمای تنظیمات ابتدایی متریال کاغذ
گام اول: ایجاد متریال VRay2SidedMtl برای قسمت جلو
در این مرحله می خواهیم متریال VRay2SidedMtl را در پنجره ویرایش مواد ایجاد و آن را به آباژور اعمال کنیم. VRay2SidedMtl از دو متریال جلو و پشت تشکیل شده است. هر دو متریال با توجه به نرمال سطح به آبجکت اعمال می شوند. اگر متریال پشت تعریف نشود از متریال جلو برای هر دو طرف استفاده می شود.
برای ایجاد متریال جلو کافی است که مانند فایل گیف در پنجره مواد نود متریال پایه وی ری را به اسلات متریال جلویی متریال VRay2SidedMtl بکشید.
گام دوم: تنظیمات متریال جلو و اعمال تکسچر به آن
ما می خواهیم که کاغذ آباژور مثل روزنامه به نظر برسد. برای این منظور ما از یک اسلات Diffuse map برای نود متریال پایه جلو استفاده می کنیم.
معمولا در جهان واقعی سطح کاغذ کاملا هموار نیست برای بدست آوردن سطح بافت دار ما تکسچر Noise را در اسلات Bump map متریال جلو اعمال می کنیم.
پارامترهای دیگری را نیز باید در قسمت پارامترهای پایه برای متریال جلو تغییر دهیم که در ادامه آمده است.
● رنگ Reflect را به خاکستری تغییر می دهیم تا مقداری انعکاس دهنده شود.
● مقدار Glossiness را به 0.7 تغییر می دهیم تا انعکاس مقداری محو شود.
● بقیه پارامترها را دست نخورده با همان مقادیر پیش فرض باقی می گذاریم.
نکته: کاغذهای مختلف یا آبجکت های نیمه شفاف ممکن است نیاز به تنظیمات متفاوتی برای متریال VRay2SidedMtl و زیر متریال های جلو و پشت داشته باشند. برای مثال متریال جلد مجله کاغذ نیاز به جلا یا براقیت بیشتری نسبت به کاغذ آباژور دارد و انعکاسی تر است.
گام سوم: تنظیمات شفافیت یا Translucency
برای تعیین وجه غالب [جلو یا پشت] نسبت به دوربین در هنگام رندر از مقدار Translucency یا شفافیت استفاده می شود.
نود VRay2SidedMtl را انتخاب می کنیم و در قسمت پارامترها رنگ Translucency را مقدار مطلوبی تعیین می کنیم. انتخاب رنگ تیره تر باعث می شود که متریال VRay2SidedMtl توپرتر به نظر برسد و انتخاب رنگ روشن تر برای آن آن را ظریفتر می کند و اجازه می دهد تا نور بیشتری از طرف پشت آبجکت عبور کند.
در ادامه نمونه های متفاوتی از رندر آباژور با مقادیر متفاوتی که برای Translucency تعیین شده است را می بینید. توجه داشته باشید که تا به اینجای کار فقط متریال جلو تعریف شده است.
تصویر راست: Translucency بر روی سفید تنظیم شده است، به همه نورها اجازه عبور می دهد. | تصویر وسط: Translucency بر روی خاکستری متوسط تنظیم شده است. | تصویر چپ: Translucency بر روی سیاه تنظیم شده است، به هیچ نوری اجازه عبور نمی دهد.
تا اینجا آباژور خوب به نظر می رسد. برای بهتر کردن آن ما از یک تکسچر دیگر روزنامه برای ایجاد متریال پشت استفاده می کنیم.
گام چهارم: ایجاد متریال برای قسمت پشت
برای تعریف متریال پشت، در ابتدا ما گزینه Back material را در پارامترهای متریال VRay2SidedMtl فعال می کنیم. سپس نود متریال پایه وی ری را به اسلات متریال پشتی متریال VRay2SidedMtl می کشیم.
تنظیمات پیش فرض را برای متریال پشتی می پذیریم .
گام پنجم: تعریف تکسچر برای متریال پشت
برای ایجاد کاغذ آباژور که هر طرف متریال متفاوتی دارد ما نیاز به تعریف دو تکسچر یا بافت چاپی جداگانه برای هر سطح کاغذ هستیم.
برای اسلات Diffuse map در متریال پشت تکسچر جدیدی اعمال می کنیم.
در ادامه مثالهای متفاوتی از رندر آباژور با مقادیر متفاوتی که برای Translucency تعیین شده است را می بینید. نکته قابل توجه این است که در این مرحله متریال جلو و پشت هردو تعریف شده اند.
تصویر راست: Translucency بر روی سفید تنظیم شده است، به همه نورها اجازه عبور می دهد. فقط متریال پشت دیده می شود | تصویر وسط: Translucency بر روی خاکستری متوسط تنظیم شده است. هر دو متریال به خوبی دیده می شوند | تصویر چپ: Translucency بر روی سیاه تنظیم شده است، به هیچ نوری اجازه عبور نمی دهد و متریال پشت اصلاً دیده نمی شود.
تصویر رندر نهایی که مقدار Translucency بر روی خاکستری متوسط تعیین شده است.
منبع: شرکت chaos | سی جی گپ
مجموعه آموزشهای فارسی وی ری
آموزش نورپردازی استودیویی در برنامه تری دی مکس، وی ری و فتوشاپ
◀︎ شبکه های اجتماعی سایت سی جی گپ
Twitter | Telegram | Instagram | Youtube | Facebook | Linked in | Aparat
- بررسی تبلت گرافیکی XPPEN Artist Pro 14 (نسل 2)
- بهترین تبلت های جایگزین وکام – از هویون تا اکس پی پن
- تبلت های گرافیکی دیجیتال وکام یا هویون؟ کدام مناسب تر است؟
- آموزش ساخت متریال پارکت در VRay
- فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی – راههای کسب درآمد ارزی
- آموزش ساخت متریال شیشه در VRay
- آموزش تصویری مدلسازی جای مایع دستشویی با سابدی در برنامه راینوسراس ۷