آموزش ساخت متریال پارکت در وی ری
در دنیای واقعی آبجکت ها با توجه به نوع ماده تشکیل دهنده و ساختار میکروی آنها دسته بندی می شوند. ساختار میکروی مواد بر روی وضوح و محو شدکی انعکاس یا ضریب شکست سطحی آنها تاثیر گذار است. پلاگین وی ری برای ایجاد سطوح واقعی مانند پارکت چوبی کف بسیار خوب عمل می کند.
در این آموزش ما آسانترین راه ایجاد متریال واقعی پارکت چوبی به کمک متریال پایه VrayMtl را شرح می دهیم.
راهنمای تنظیمات متریال پارکت چوبی
گام اول: ایجاد متریال VRayMtl
کارمان را با ایجاد متریال VRayMtl آغاز می کنیم و می خواهیم آن را به Plane ساده اعمال کنیم.
پنجره ویرایش مواد را باز می کنیم و متریال VRayMtl را به پنجره فعال می کشیم.
Plane را در پنجره دید تری دی مکس انتخاب می کنیم و سپس بر روی پنجره ویرایش مواد بروی متریال VRayMtl ایجاد شده کلیک راست می کنیم و گزینه Assign Material to Selection را انتخاب می کنیم.
تنظیمات پیشفرض متریال وی ری را در قسمت پارامترهای ابتدایی متریال می پذیریم.
گام دوم: اضافه کردن تکسچر Diffuse
پارکت چوبی کف می تواند انعکاس دهنده و جذب کننده امواج نور باشد که با تغییر مقادیر Reflection و Diffuse Color انجام می گیرد. ما از تکسچر برای مشخص کردن این پارامترها استفاده می کنیم.
در این مرحله map VRayHDRI را به اسلات Diffuse map از متریال VRayMtl اعمال می کنیم و تکسچر پارکت چوبی را برای آن انتخاب می کنیم.
در قسمت Color space از تکسچر VRayHDRI گزینه فضای رنگ را From 3ds max انتخاب می کنیم تا گاما بوسیله تری دی مکس کنترل شود و اطلاعات آن بدرستی تبدیل شود.
گام سوم: تنظیمات تکرار تکسچر کف
گام بعدی تنظیم تکرار کاشی مانند تخته های چوب پارکت در تعدادی که مدنظرمان است.
برای این کار آبجکت کف را در پنجره دید انتخاب می کنیم و سپس مدیفایر یا اصلاح کننده UVW Map را به آن اعمال می کنیم.
در پارامترهای اصلاح کننده محوری را که بافت پارکت در آن جهت همتراز می شود را انتخاب می کنیم. ما جهت Y را انتخاب کرده ایم.
مقادیر طول و عرض را در مقدار مناسب تنظیم می کنیم.
عکس پایین چگونی تغییر پارامتر Tiling یا تکرار را در رندر نشان می دهد. برای عکس سمت چپ مقدار تکرار بر روی ۲۰ تنظیم شده است. همانطور که در عکس مشخص است تخته های چوبی کشیده شده اند.
در عکس سمت راست پارامتر Tiling یا تکرار بر روی ۶۰ تنظیم شده است . بنابراین اندازه تخته های چوبی کم شده اند و فشرده تر به نظر می رسند.
گام چهارم: اضافه کردن Bump map یا تکسچر برجستگی
سطح کف پارکت کاملا صاف نیست و دارای کمی برجستگی است. برای شبیه سازی این برجستگی های ریز ما از یک تکسچر VRayHDRI استفاده می کنیم و آن را به اسلات Bump map متریال پایه VRayMtl اعمال می کنیم.
ذکر این نکته ضروری است که Bump map فقط افکت برجستگی را ایجاد می کند و در شکل سه بعدی هیچ گونه تغییری ایجاد نمی کند.
در قسمت Color space گزینه None را انتخاب می کنیم. تکسچر Bump map که استفاده کرده ایم سیاه و سفید است و احتیاج به تصحیح رنگ ندارد.
در قسمت تنظمات Maps در متریال پایه VRayMtl مقدار Bump را روی عدد ۸ تنظیم می کنیم.
تغییرات Bump map در رندر
در رندر سمت چپ مقدار Bump map بر روی ۳۰ تنظیم شده است که سطح پارکت مقداری ناهموار به نظر می رسد و فاصله بین تخته های پارکت خیلی مشخص به نظر می رسد. برای جزییات ظریفتر مقدار Bump map را باید کمتر کنیم.
در رندر سمت راست مقدار Bump map بر روی ۸ تنظیم شده است. سطح کف تقریبا هموارتر به نظر می رسد و شبیه بافت چوب شده است و فاصله بین تخته های پارکت کوچکتر به نظر می رسند.
گام پنجم: تنظیمات Reflection یا انعکاس سطح
برای جلادار کردن کف باید به آن انعکاس اضافه کنیم. در اینجا ما از همان تکسچری که برای Bump map اعمال کرده ایم استفاده می کنیم. برای تصیح انعکاس ما آن را مقداری تاریک تر کرده ایم. برای اینکار از نود Output در قسمت Bump map استفاده کرده ایم ومقدار Output را روی 0.5 تنظیم کرده ایم.
مقدار Reflection Glossiness را روی 0.7 قرار می دهیم تا سطح پارکت را محوتر کنیم و افکت خیس بودن را از بین ببریم.
کف پارکت نور بیشتری را منعکس می کند و روشن تر به نظر می رسد. برای تصحیح این مشکل از یک نود Output برای تکسچر Diffuse و تنظیم Color Map Curve آن برای تیره تر کردن تکسچر Diffuse استفاده می کنیم تا انعکاس سطح پارکت بیشتر به چشم بیاید.
رندر نهایی از پارکت کف
منبع: شرکت chaos | سی جی گپ
شاید از این مقاله ها هم خوشتان بیاید…
مجموعه آموزشهای فارسی وی ری
آموزش نورپردازی استودیویی در برنامه تری دی مکس، وی ری و فتوشاپ
◀︎ شبکه های اجتماعی سایت سی جی گپ – بدون شما جمعمون جمع نیست!
Twitter | Telegram | Instagram | Youtube | Facebook | Linked in | Aparat
با ما همراه شوید… با عضویت در شبکه های اجتماعی سی جی گپ از جدیدترین آموزش ها با خبر شوید. به طور پیوسته در کانال تلگرام، گروه فیس بوک و لینکداین اطلاع رسانی انجام می گیرد.
- بررسی تبلت گرافیکی XPPEN Artist Pro 14 (نسل 2)
- بهترین تبلت های جایگزین وکام – از هویون تا اکس پی پن
- تبلت های گرافیکی دیجیتال وکام یا هویون؟ کدام مناسب تر است؟
- آموزش ساخت متریال پارکت در VRay
- فروش عکس و طرح در سایت های اینترنتی – راههای کسب درآمد ارزی
- آموزش ساخت متریال شیشه در VRay
- آموزش تصویری مدلسازی جای مایع دستشویی با سابدی در برنامه راینوسراس ۷